Kinderen en gezonde voeding

Omdat smaakvoorkeuren zich vooral op jonge leeftijd ontwikkelen, zijn jonge kinderen een belangrijke doelgroep voor het aanleren van een gezond eetpatroon. Kinderen moeten een nieuwe smaak soms wel 8 tot 10 keer proeven voordat ze die accepteren. Jong aangeleerd gezond eetgedrag leidt op latere leeftijd tot een gezondere leefstijl en een lager risico op welvaartsziekten zoals diabetes.

Het aanleren van gezond eetgedrag is niet altijd makkelijk. Bij jonge kinderen is dit eetpatroon echter nog goed te sturen. Het is dan wel belangrijk dat hun sociale en fysieke leefomgeving bijdragen aan gezond leren eten. De kinderopvang en basisscholen zijn settings die hierin kunnen ondersteunen. Ook vanuit de wijk waar kinderen wonen kan het aanleren van gezond eetgedrag worden gestimuleerd.

Kinderdagverblijven

Het kinderdagverblijf is bijvoorbeeld een ideale setting om groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen te stimuleren, vanwege het grote bereik, de educatieve/opvoedsetting en de rolmodelfunctie vanuit andere kinderen en de pedagogisch medewerkers. Vanuit eerder onderzoek is het bekend dat groente- en fruitconsumptie bij kinderen gestimuleerd kan worden door het vaker aan te bieden. Er zijn ook aanwijzingen dat door ‘spelen met eten’, meehelpen met koken, meehelpen in een moestuin of op andere een speelse manier bezig zijn met voedsel, de groente- en fruitconsumptie kan worden gestimuleerd. Er zijn echter nog weinig praktische methoden beschikbaar voor kinderdagverblijven om met de kinderen aan de slag kunnen gaan met groente en fruit. Het Louis Bolk Instituut kijkt samen met het Wageningen Food & Biobased Research, kinderdagverblijven, telers, leveranciers en andere partijen wat praktische methoden zijn voor kinderdagverblijven om jonge kinderen te stimuleren meer groente en fruit te eten. We kijken met het kinderdagverblijf welke methoden het beste passen in hun dagelijkse praktijk en ondersteunen het implementeren hiervan. Vervolgens evalueren we hoe interventies worden geïmplementeerd in de kinderdagverblijven om inzicht te vergaren in acceptatie, randvoorwaarden, bijsturing en borging van de interventie om hier in te toekomst mee aan de slag te blijven gaan. Zo komen we tot nieuwe, praktische wetenschappelijke inzichten over de impact van interventies die we terugkoppelen naar de praktijk

Basisscholen

Een andere setting waar gezond eetgedrag kan worden gestimuleerd, is de basisschool. Op school brengen kinderen van verschillende achtergronden veel tijd met elkaar door en leren zij kennis, vaardigheden en gedrag aan. Daarnaast vormen leerkrachten krachtige rolmodellen voor kinderen. Dat maakt school een geschikte omgeving voorvoedseleducatie en het aanbieden van gezond voedsel. Ook in het speciaal onderwijs is het erg belangrijk dat er veel aandacht is voor gezond eten, omdat het aantal kinderen met overgewicht daar aanzienlijk hoger is dan in het reguliere onderwijs. Voor deze kwetsbare groep is een passende voedseleducatie-aanpak dus van groot belang. Toch zijn er nog maar heel weinig geschikte programma’s voor deze scholen.

De wijk

Tenslotte is de leefomgeving in de wijk waar kinderen wonen kansrijk om kinderen te ondersteunen met gezond eten. Daarin spelen zowel de fysieke leefomgeving als de sociale leefomgeving een belangrijke rol. Juist ook in wijken waar gezondheidsachterstanden zijn en ouders minder in staat zijn gezond eetgedrag vanuit huis aan hun kind mee te geven. Zie hiervoor ook het project Toegankelijker maken van gezonde voeding.